tirsdag den 7. maj 2013

DIY Hæklet taske af vimpler

For længe siden lavede jeg en opskrift på hæklede vimpler.
En dag for et par måneder siden, sad jeg og legede med nogle af slagsen og fik pludselig lagt dem som en cirkel. Derudaf "voksede" ideen om en taske - og en hel del andre produkter, som I også snart får at se..
 
Tasken er en del af en e-bog med flerfarvede hæklede ting til boligen, som jeg har arbejdet på et stykke tid. Men nu er tasken færdig, så kan I lige så godt få lov til at få et par tips til den, så I også kan hækle en hvis I har lyst.
Jeg har SÅDAN en lyst til at prøve at lave den multifarvet, eller at udskrifte enkelte felter med neonpink.
Får du tid og lyst til at prøve nogle farvekombinationer af, og har du lyst til at vise dem frem til mig og de andre i blogland, så send mig en besked eller mail, så linker jeg.

SÅDAN HÆKLER DU TASKEN:

Materialer: Bomuldsgarn
Hæklenål nummer 3.0

Forkortelser:
Luftmaske: lm
Stangmaske: stm
fastmaske: fm
 
Begynd ved spidsen med 4 lm
1 stm i startmasken
vend med 3 lm, 2 stm.
vend med 3 lm, 3 stm
vend med 3 lm, 4 stm
vend med 3 lm, 5 stm
fortsæt på denne måde med 1 udtagning på hver række til i alt 3 lm, 15 st m.
 
Du skal hækle 92 vimpler til en taske.
Her 45 creme og 47 sorte.
Derudover et ekstra stykke skulderstrop på 30 stm. x 22 rækker i sort.
Der er brugt ca. 250 g garn i alt.



 
Sy vimplerne sammen til en taske ved at kaste over kanterne fra bagsiden, som på billederne herover, hvor min mor vise hvordan.
Bunden sættes kun sammen af 10 felter og ikke som dette billede fra tidligere med 12.
Derved bliver siderne på 3 rækker af 20 vimpler.

skulderstroppen består af en række med 5 + 3 + 3 i hver side
og afsluttes af det ekstra stykke strop på 30 stm. som beskrevet i opskriften.

Vær sød at "love-linke" til min blog eller hjemmeside hvis du laver noget efter mine opskrifter eller ideer.
God fornøjelse.
Karen Klarbæk

16 kommentarer:

Doditten sagde ...

Hvor der den fin. En god ide.

Lene sagde ...

arhmen total skøn taske :-)
Kan godt forestille mig den i multifarvet og med neon detalje. Glæder mig til at se de forskellige tasker, der kommer frem i blogland

Mivsel sagde ...

Den er virkelig fin - og jeg tænker ligesom Lene - multifarvet og med neon

anne sagde ...

Min tvivl om en extra række vimpler er gjort til skamme. Det er en vild fed taske.
Glæder mig til den nye E bog.
VH Anne

bare WUNDERBAR sagde ...

Sikke en fin taske... rigtigt god ide. . :)

Unknown sagde ...

Den er godt nok blevet flot Karen ;O) Har du sat stof i som foer ?

KirstenK sagde ...

Den er megafed...jeg tænkte straks at det kunne være fedt at skifte en af felterne med en neon pink...men den tanke havde du så også tænkt!

Karen Klarbæk sagde ...

Tak igen for medlevende kommentarer.

Nej, der er ikke foer i, hvilket gør, at man ikke skal gå rundt med løse hæklenåle i tasken :-)

Har nogen mod på at lave en multifarvet...eller en med neon?
Jeg advarer...92 vimpler tager lige et par aftener :-)

Annie sagde ...

Hvor er den flot :-)
Tror jeg vil lave en i multifarvet, måske jeg skal gå igang her i weekenden?

Lisbeth sagde ...

Sjov ide. Den frister

Tine sagde ...

Hej Karen.
Jeg er ny udi hækling, men denne taske er bare super flot, så nu øver jeg mig i at hækle stangmasker og vimpler. :-)
Hvilken type bomuldsgarn bruger du? (altså løbelængde/50 g)
Jeg fandt nogle garnrester som jeg øver mig på med løbelængde 170 m/50 g, men jeg synes mine vimpler bliver meget løse i det.
Håber du vil hjælpe. :-)
Hilsen Tine

Blogger by Choise sagde ...

Hej karen, super glad for din side. Har lavet din taske i mange farver, hvor skal jeg sende billeder?
/Pernille k

Malene sagde ...

Åh hvor er den skøn!
Sort/hvid og geometrisk - jeg er en sucker for det!
Hvis du får lyst til at sælge den, eller lave på bestilling, så har du dig en køber lige her! Jeg er helt solgt! :-) Jeg er desværre uendeligt dårlig til det der hækleri!
Den er så skøn! :-)

Kh Malene

Unknown sagde ...

Kære Karen. Tak for din opskrift. Jeg er lige blevet færdig med tasken og den er bare så sej :)
Kh Mona

Michelle sagde ...

Hej KAren.. Virkelig flot taske. Tror du man kan lave den i akryl garn? :)

Karen Klarbæk sagde ...

Garnet skal nok være forholdsvis fast, for at tasken ikke bliver uendeligt lang i brug. Tror derfor at bomuld vil være bedre :-)