søndag den 3. marts 2013

Opskrift på hæklede mundservietter fra min barndom

Her kommer opskriften.
Jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne, for helt ærligt, så hæklede både min mormor, min farmor og min mor denne slags servietter i min barndom, og jeg aner ikke hvem der har ophavsret.
Der er altså gået helt nostalgi i den.....


 

 Ny-fremstillet hækleprøve....og de gode gamle. Bemærk i ægte 70'er orange endda!!!


Sådan gør man:
-->
Hæklet serviet.

Garn: Bomuldsgarn
Hæklenål: nr. 2½
Mønsteret er deleligt med 8 – 1

Forkortelser.
Luftmaske: lm
Stangmaske: stm
Fastmaske: fm
Krebsemaske: fm, der hækles fra højre mod venstre

Hækl 63 lm. Vend alle rækker med 2 lm
1. række: 7 stm, *1 lm, spring 1 m over, 7 stm*. Gentag fra * til * rækken ud
2. til 3. række: som 1. række
4. række: (hulrække) 1 stm, * 1lm, spring 1 m over, 1 stm*. Gentag fra * til * rækken ud
Gentag 1. til 4. række til 8 ”firkanter” er hæklet i højden
Fortsæt hele kanten rundt med hulrække.
Derefter en omgang med fm og slut med 1 omgang krebsemasker eller musetakker



23 kommentarer:

En Underlig Fisk sagde ...

Tak for opskriften! jeg kan rigtig godt lide dem, især den orange.

jeg er ikke en superhækler, forholdsvis utrænet.så jeg håber du kan hjælpe med noget jeg aldrig har forstået, nemlig beregning af opslags masker. hvorfor er det i denne 8-1?

Inge Burgaard sagde ...

De fandtes også hos min farmor og i min mormors gemmere, så jeg tror også bare de var et must i den tids udstyr..., men fine er de stadig...

Hygge-Strik sagde ...

Jeg elsker dem. Har selv hæklet i flere farver, en farve til hvert familiemedlem, så kan den bruges hele dagen. Tak for opskriften.

Tanker fra Anker sagde ...

Hvor er de fine... Dem kan jeg også huske :-)

Anonym sagde ...

Åh ja :) Min mor hæklede dækkeservietter i det mønster. I brune, gule og orange farver :) Måske skulle man kaste sig over sådan et projekt :)

Edny sine puslerier sagde ...

Så kjekt at du tar vare på tradisjonene. Kjempefine servietter:)

HandmadeByMalle sagde ...

Tak for opskriften..... Har selv en del servietter fra min farmor, der var den store hækler i min familie.

Måske jeg skulle tage over og hækle nogle til måltiderne.... Undres lidt over at der startes med 63 masker og ikke 65.... Måske det bare er en trykfejl.

Malle

annestuds sagde ...

Hi-hi - sjovt at se. Dem har jeg hæklet adskillige af :-D

Frk Fløjgaard sagde ...

Ej hvor er de bare fede. Dem vil jeg helt sikkert prøve at lave i nogle lækre blå nuancer. Jeg husker dem også fra min mormors middagsborde. Det er da helt fantastisk. :)
Og tak for opskriften, den ryger i gemmerne med det samme. :)

Jeg har selv startet en krativ blog, hvor jeg mest af alt hækler, måske hvis du har tid, at du vil kigge forbi. :)
Mvh

Lydert sagde ...

Mine forældre har stadig dækkeservietter med det mønster
Orange med brune kanter og omvendt

Karen Klarbæk sagde ...

Hej

Tallene er helt korrekte. Mønsteret går op med 8 men sidste gang skal der ikke sluttes med mellemrum derfor -1
Derfor fremkommer også antallet af startmasker. Altså 8 x 8 men minus 1 = 63 masker.

Kort fortalt....bare gør som dr står.
Så giver det sig selv :)

Fru Olsen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Fru Olsen sagde ...

Ej der er min Bedstes servieter jo - har arvet dem - flot at du sådan har lavet en opskrift på dem - tak (der var en masse stavefejl i forrig opslag derfor slettet)

Anonym sagde ...

Ja tak det er ren nostalgi og jeg har haft stor glæde af dem jeg har lavet. I min opskrift er der bare lavet et hul midt i firkanten som består af 3 rækker stangmasker. Hanne :-)

Unknown sagde ...

Total nostalgi og mange tanker til min mormor.............. Tak for opskriften, den skal helt sikkert afprøves.

Anonym sagde ...

Ih hvor er de fine. Kunne godt tænke mig at vide hvor store de er ca.? Tak for en fin blog og at du vil dele dine opskrifter

Unknown sagde ...

Mine firkanter bliver ikke kvadratiske med 3 rækker stangmasker. Hjælper det, når man vasker dem, så de trækker sig sammen?

Unknown sagde ...

Har "lånt" opskriften til et babytæppe. Hyggelig hækling er at hækle. :-)

Tak for meget inspiration og gode opskrifter, du deler med os andre. :-)

http://groengraes.blogspot.dk/2013/05/velkommer-til-verden.html

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Hej
Sådan nogle der meget lignede dem her, hæklede min mor på den tid til gæstehåndklæder.
Hun hæklede mange gæstehåndklæder i brune og orange farver som også var de foretrukne farver til babyer i halvfjerdserne
Hilsen Ingrid E.

Jane Nielsen sagde ...

Hej Karen
Så dig lige i TV2 fri
Hold fest en masse dejlige håndarbejdsting du havde med
Bla havde du runde hvide mellemlægs servietter med, de lå øverst i den bunke som du flyttede rundt på da du skulle vise de orange retro servietter
Har du opskriften på dem ?

Anonym sagde ...

Hej , en super dejlig side hvordan gør man hvis man vil have den på bordet under tallerkner hvor mange masker så ?? Fra en der ikke er så god til det der håndarbejdsside,
Vh susanne

Anonym sagde ...

Har hæklet mange af den slags. Lagde to sammen og hæklede dem sammen med en anden farve rundt om. I hver firkant blev der syet fra midten og ud i hver hul så det dannede noget der lignede en stjerne. Blev brugt som grydelapper.

Karen Klarbæk sagde ...

Hej Anonym

Lyder rigtig fint. man skal dog passe en smule på med huller og grydelapper :-)